HR

Fond sa 130 milijuna kuna potiče kupnju energetski učinkovitih vozila za gradski prijevoz i plovila

06.10.2020.

Za nabavku energetski učinkovitih vozila za gradski prijevoz, jedinicama lokalne samouprave i trgovačkim društvima u njihovom vlasništvu je od Fonda ukupno na raspolaganju 100 milijuna kuna. Dodatnih 30 milijuna kuna je osigurano za energetsku učinkovitost brodskog prometa, a osim lokalnih i područnih jedinica na ovaj se poziv mogu prijaviti i tijela državne uprave, ostali proračunski i izvanproračunski korisnici, ali i trgovačka društva i obrtnici.

Za svoje projekte potencijalni će prijavitelji moći dobiti do 40% sufinanciranja i to do 40 milijuna kuna za vozila gradskog prijevoza na alternativna goriva te do 10 milijuna kuna za nabavu učinkovitih plovila. Zaprimanje prijava za sufinanciranje vozila za gradski prijevoz počinje 19. listopada od 9:00 sati, a onih za nabavu plovila 29. listopada od 9:00 sati. 

Prihvatljivima se smatraju vozila gradskog prijevoza M2 i M3 kategorije s električnim ili pogonom na vodik. Uvođenje električnih vozila gradskog prijevoza primjetan je trend u europskim gradovima, dok se autobusi na vodik već mogu pronaći u nekim europskim gradovima poput Londona, Frankfurta, Kölna, Milana i dr. Karakterizira ih visoka učinkovitost i odsutnost štetnih emisija jer ispuštaju samo vodenu paru, a i značajno su ekonomičniji u odnosu na konvencionalne autobuse.

Slično je i s energetski učinkovitim plovilima, kojima se u Hrvatskoj već mogu pohvaliti neki nacionalni parkovi i parkovi prirode, čiji posjetitelji imaju priliku uživati u tihoj vožnji modernim električnim brodovima, bez negativnog utjecaja na okoliš. Kroz ovaj Fondov program, sufinanciraju se brodovi i s električnim i s pogonom na vodik, bilo da je riječ o putničkim, ribarskim i teretnim brodovima, brodicama, jahtama ili pak javnim brodovima za prijevoz putnika, roba i tereta.

Svrha ovih programa je osigurati lakši i brži prelazak na mobilnost s niskim emisijama, što je u skladu i s Europskom strategijom održive mobilnosti. Naime, promet je bitna gospodarska grana koja pridonosi turizmu, gospodarskom rastu i stvaranju dobiti, ali je ujedno odgovoran i za visoke emisije CO2 i ostalih stakleničkih plinova, emisije štetnih čestica te zagađenje bukom. Cilj EU strategije je do sredine 21. stoljeća emisije CO2 sniziti na razinu 60% nižu nego što je bila u baznoj 1990. godini. To ujedno podrazumijeva i smanjenje emisija onečišćujućih tvari u zraku iz prometa koje štete zdravlju kao i smanjenje zagađenja bukom, a uvođenje digitalnih tehnologija trebalo bi smanjiti i zastoje te općenito povećati sigurnost prometa.

Upravo zato će Fond ove programe nadopuniti i Javnim pozivom za sufinanciranje promicanja integiranog i inteligentnog prometa i razvoja infrastrukture za alternativna goriva na lokalnoj i područnoj razini vrijednim 30 milijuna kuna, a čija objava je planirana također tijekom listopada.

Više informacija o oba javna poziva nalaze se na http://www.fzoeu.hr/hr/nacionalni_javni_pozivi_i_natjecaji/ .