HR

Poticanjem sustava javnih električnih bicikala do smanjenja onečišćenja zraka

20.05.2015.

Za mjere za čistiji transport ove godine osigurano 31,5 milijuna kuna.

Ministar Mihael Zmajlović i direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Sven Müller danas su prisustvovali predstavljanju projekta prijevoza javnim električnim biciklima „Štromček“ u Čakovcu vrijednog oko milijuna kuna, a koji je Fond sufinancirao  sa  40%.

„Za sufinanciranje projekata energetske učinkovitosti u prometu ove smo godine osigurali 31,5 milijuna kuna jer čak četvrtina štetnih emisija CO2 dolazi  iz  prometa. Njima utječemo na poboljšanje kvalitete zraka, posebno u gradovima koji su iznimno opterećeni prometom. Zato  provodimo  niz  mjera  i subvencioniranja projekata poticanja čistijeg transporta, a jedan od njih je projekt prijevoza javnim elektrobiciklima u Čakovcu vrijedan milijun kuna. Građani i gosti grada od sada će moći koristiti 20 električnih bicikala koji su, važno je istaknuti,  hrvatski  proizvod. Ovakvim projektima čuvamo okoliš, smanjujemo emisije stakleničkih plinova i doprinosimo ublažavanju klimatskih promjena, te podižemo kvalitetu života građana“ - rekao je ministar zaštite okoliša i prirode Mihael Zmajlović.
 
„Izuzetno sam ponosan što je Čakovec jedan od prvih gradova u Hrvatskoj u kojem će građani imati priliku voziti se električnim biciklima. Dvije stanice koje su postavljene, jedna ovdje kod 2. osnovne škole, a druga kod Macanovog doma u središtu grada, omogućit će građanima da na sat vremena posude bicikl, obave u gradu ili ovdje na jugu što trebaju, te se vrate na polazište. Interes za korištenje električnih bicikala je velik te ćemo vjerojatno po gradu postaviti još punionica. Zahvaljujem se Ministarstvu i Fondu što su nam dali potporu u realizaciji ovog projekta te se preporučamo i za ubuduće, a građane pozivam da što više koriste bicikle“ - rekao je gradonačelnik Čakovca Stjepan Kovač.

Električni bicikli daju sve pogodnosti bicikla, ali uz minimalan napor. Dosežu brzinu do 25km/h što je gotovo kao i slabiji motocikl, no znatno jeftinije. Idealan je za gradske gužve i razgledavanje. Koristi koje stanovnici grada a i turisti ostvaruju njihovim korištenjem su mnogobrojne, primjerice, brži i ekološki prijevoz uz minimalan napor i minimalne troškove, dozvoljen  pristup  dijelovima  grada  gdje  automobili  ne  mogu,  nije  potrebna  registracija  i vozačka dozvola, nema naplate parkinga i nema troškova za gorivo.

Cilj  projekata  energetske učinkovitosti u prometu je smanjiti emisije CO2 u  prometu, odnosno  ukupne  emisije  stakleničkih  plinova  na  razini  države.  Time  će  se  smanjiti  i onečišćenje zraka, posebno u gradovima u kojima je koncentracija cestovnog gradskog prometa i najveća. Za sufinanciranje energetske učinkovitosti u prometu ukupno je ove godine osigurano 31,5 milijuna  kuna,  a  obuhvaća,  među  ostalim,  projekte  sufinanciranja  kupnje  ekološki  prihvatljivijih vozila građanima i tvrtkama, sufinanciranje ekoloških vozila nacionalnim i parkovima prirode, sufinanciranje ekološkog javnog prijevoza, izgradnju punionica za vozila na električni pogon, kupnju teretnih vozila na hibridni pogon,  treninge eko - vožnje.

Direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku Sven Müller naglasio je da Fond  prepoznaje važnost ulaganja u čistiji transport, a posebno veliki utjecaj mogu imati upravo projekti vezani za javni prijevoz u gradovima. „Kod poticanja drugih mjera u prometu ove smo godine uveli neke novosti od kojih  svakako ističem poticanje izgradnje punionica za vozila na električni pogon, a čime želimo potaknuti izgradnju infrastrukture koja logično mora pratiti porast interesa za kupnju električnih vozila“-istaknuo je Müller.
Za sufinanciranje projekata poput, na primjer, izgradnje punionica za vozila na električni pogon, pregradnje vozila svih kategorija na električni pogon i pogon stlačenim prirodnim plinom, uvođenje sustava javnih bicikala ili kupnju električnih bicikalau  2015.  godini osigurano je 8,5 milijuna kuna.

U manje od mjesec dana trajanja javnog poziva prijavljeno je 12 projekata vrijednih 1,5 milijuna kuna od kojih se njih polovina odnosi na nabavu električnih bicikala ili uvođenje sustava gradskih bicikala u jedinicama lokalne samouprave.

Uz to treba istaknuti i program sufinanciranja kupnje električnih i hibridnih vozila za građane i tvrtke za koji je ove godine osigurano 15 milijuna kuna, a program je izazvao toliki interes da su planirana sredstva utrošena u manje od dva mjeseca te su osigurana dodatna.
Tvrtkama i obrtnicima odobreno je sufinanciranje 211 vozila s 8,4 milijuna kuna, a za građane 295 vozila u vrijednosti od 10 milijuna kuna.
Posebno je važno istaknuti da je ove godine, u odnosu na lani, za 3,5 puta više odobrenih zahtjeva za električna vozila – njih ukupno 179.